Sunday, December 24, 2006

"AL-AZHAR-PERIKSA SEKALI JE 1 SEM"

Sudah setahun lebih saya tinggal di bumi Mesir,banyak perkara yang berlaku selama permukiman di sini.Tidak lama lagi peperiksaan untuk fasa pertama akan bermula,Insya Allah selepas sambutan Hari Raya Haji,bagi akhawat mansura.Sekarang berlangsung peperiksaan tahaluf.Insya Allah semua memperoleh nusrullah dan kejayaan.
Beberapa malam lepas,saya pergi ke rumah seorang kakak tahun 3 Syariah.Bangunan yang saya duduki semua didiami oleh Pelajar Malaysia,Akhawat.Sambil berbual dengan dia,saya membaca kalam taujihad yang terdapat di ruang belajar biliknya.Semasa saya bertanya tentang satu kalam taujihad...bukan tak pernah dengar kalam tu tapi kurang faham dengan tulisannya, kakak tersebut menunjukkan satu kalam taujihad lain.Kalam taujihad yang diberitahu tu memang tak pernah lagi kami dengar,kata-katanya ringkas tapi mempunyai maksud yang dalam jika dipikir-pikirkan.
"PERIKSA SEKALI JE 1 SEM...",pasti ada yang faham maksud kalam ni kan?...dan mungkin juga ada yang x faham.Masa pertama kali baca dan dengar pun saya tidak faham,tapi bila dah diulang-ulang baca dengan tambahan penerangan dari dia,Alhamdulillah saya dapat faham. Rupanya ia nak menyedarkan kita...nak kita rajin belajar...sebab setiap satu pelajaran yang kita belajar hanya sekali sahaja periksa dalam satu semester dan satu tahun...kerana itu DPMM ada mengeluarkan satu kalam yang berbunyi "LEKA SESAAT RUGI SETAHUN...".Moga-moga kita tidak tergolong dalam golongan ini."MOGA-MOGA KITA SEMUA MEMPEROLEH NUSRULLAH DALAM MEMPELAJARI,MENDALAMI,MENYEBAR DAN MENEGAKKAN DINULLAH... AMIN YA RABBAL AL-AMIN..."

0 Comments:

Post a Comment

<< Home